Kunderelasjoner – et juridisk dilemma

 

Kunderelasjoner – et juridisk dilemma

I en stadig mer komplisert og innviklet forretningsverden, blir det viktigere å holde fingeren på rett knapp når det kommer til ord og uttrykk. For en uinnvidd så kan jungelen av terminologi, faguttrykk og bransjespråk gi magesår og migrene. Heldigvis er det hjelp å få, og hjelpemidlene er forholdsvis lett tilgjengelige og brukervennlige. I denne artikkelen skal vi raskt gå gjennom noen av støttefunksjonene som kan implementeres for å få orden i en kaotisk arbeidshverdag.

Organiserte relasjoner og juridiske fallgruver

Det sies at verden stadig blir mindre og mer kaotisk. Det å opprette og opprettholde gode relasjoner til kundene er levebrødet til alle som skal drive forretning, men hva kan og bør samles inn av informasjon? Begreper som CRM har kommet i vinden de siste årene, men hva er egentlig CRM, og hva kan det bidra med? Med dagens teknologi og muligheten for global tilstedeværelse, selv for mindre selskaper, er behovet for hjelp til navigering i jurisdiksjon, personvern, lover og regler større enn noen gang. CRM (Customer Relationship Management) bidrar med håndtering av kunderelasjoner, og er en veldig god støtte for å opprettholde gode forhold til nye og gamle kunder.

Det er ikke bare å sette i gang med innsamling av informasjon om kunder, leverandører og andre man kommer i kontakt med i forbindelse med forretningsdriften. Det er ganske strenge begrensinger på hva som kan lagres av informasjon, spesielt når det kommer til personlig informasjon. Utfordringen kommer når en bedrift ønsker å vite så mye som mulig om kunden, men ikke ønsker å trå på feil side av personvernloven, og andre reguleringer som skal beskytte personvernet. Med en implementert og anerkjent CRM-løsning ligger det aller meste av reguleringer inne som begrensinger allerede, og det hindrer effektivt ulovlig lagring av data, så sant instruksjonene følges internt. Det er et veldig viktig poeng!

CRM er fremtiden i god forretningsdrift

Det å klare å bevare gode forhold til eksisterende kunder blir viktigere etter hvert som rekkevidden til selskaper vokser. Den returnerende kunden legger grunnlaget for driften, og muliggjør jakten på nye kunder. Tidligere kunne informasjon om kunder og relasjoner lagres lokalt i arkivskap eller Rolodex’er på skrivebordet, men ny lover og reguleringer, som for eksempel GDPR, har gjort dette ulovlig. Derfor kan en CMR-løsning være svaret på å fortsatt ha god oversikt over kundebase og forretningsforbindelser, uten å bekymre seg for å bli lovbryter.

Fremtiden blir mer digital, det er det ingen tvil om, og det å holde følge med utviklingen er ikke lett. Ved å ta i bruk de hjelpemidlene som er tilgjengelige, som CMR, så gir selv små og mellomstore selskaper seg selv en sjanse til å konkurrere med de større.