Rettighetene til forbrukeren ved netthandel

 

På mange måter har online butikker erstattet nødvendigheten av fysiske butikker, da man bare trenger å taste noen få klikk for å bestille varene sine. I dag kjøper nordmenn mer på nettet enn noen gang tidligere, om det så er klær, møbler eller biler. Nå som netthandel har blitt en så vanlig del av hverdagen, er det derfor viktig for forbrukeren å vite om rettighetene deres når de kjøper på nett. I tillegg kan netthandel gå gjennom privatpersoner som selger håndlaget eller brukte ting, og dette vil igjen ha nye regler.

Det er lov å angre på et kjøp

En av de største problemene med netthandel er at alle disse «fantastiske » tilbudene reklameres overalt, og kan få deg til å kjøpe noe du ellers ikke ville gjort. Når du er på nettet og skal finne ting å kjøpe, ender man derfor ofte opp med å betale for ting man senere kommer til å angre på. Heldigvis kan forbrukeren bruke sin angrerett hvis han eller hun har gjort kjøpet over internett eller via telefon, ifølge forbrukerkjøpsloven. I EU- og EØS-land har du deretter 14 dager på å returnere varen etter at du har angret. Hvis det er skader på varen, er det mulig at du ikke får et full refundering. Angrerett forekommer ikke når man kjøper av privatpersoner.

Variasjoner hos nettbutikker

Foretrekker man å kjøpe på nettet, kan det hende at du har vært innom noen internasjonale nettbutikker. Kanskje må du betale frakt og toll, men varen er vanskelig å få tak i hjemlandet. Ellers lønner deg seg ikke å kjøpe varer som er lett tilgjengelig og nærme deg, spesielt når det bærer en viss risiko. Det er for eksempel tryggere å kjøpe reservedeler for iPhone fra Teknikkdeler enn Kina—med sitt eget regelverk for netthandel. Derfor burde man alltid oppsøke rettighetene til landene man kjøper fra, slik at man unngår problemer i framtiden.

Rettighetene ved privatkjøp

Forbrukerens rettigheter når det kommer til privatkjøp, ligner veldig på de man har når man kjøper fra en nettbutikk. Likevel dekkes ikke netthandel fra privatperson under forbrukerkjøpsloven—men kjøpsloven. Lignende hos begge lovene er at man har rett til å klage på varen man mottar. Klageretten utløper dersom det har gått over to år. Blir varen under sendingen skadet på noen som helst måte, er det ikke mulig å få kompensasjon hvis den var pakken godt nok av selger. I en slik situasjon må du heller prøve spørre om en refundering av posten. Man kan si at privatkjøp krever en form for tillit, i forhold til handel gjennom nettbutikker.